Kezdőlap
Bemutatkozás
Karnagyunk
Tagok
Repertoárunk
Eseménynaptár
Arany minősítés
Nívódíjas projekt
20 éves jubileum
Képes Krónika
Videók/Hangfájlok
Kapcsolat
Toborzó 
Vendégkönyv
Guestbook  
Gästebuch  
Belépés tagoknak

Látogatók:
   
TÁMOGATÓINK:


Diósd Község
Önkormányzata


NCA - Nemzeti
Civil Alapprogram


Tempus
Közalapítvány


EU-Grundtvig Program

Adókímélő BT, Érd

SOL PROJEKT 2013 - 2015.

         
     A SOL projekt teljes egészében az Európai Unió támogatásával és
a Tempus Közalapítvány közreműködésével valósult meg.

AZ OLDAL ÁTTEKINTÉSE

  1. Projektindító megbeszélés: Franciaország/Párizs, 2013. október 4-6.

  2. Zenei műhelyek, koncertek:
  1. Franciaország/Bordeaux: 2014. február 14-16.

  2. Egyesült Királyság/Hebden Bridge: 2014. április 4-6.

  3. Lengyelország/Varsó: 2014. május 8-10.

  4. Csehország/Prachatice: 2014. június 13-15.

  5. Ciprus/Limassol: 2014. szeptember 26-28.

  6. Olaszország/Treviglio: 2014. november 21-23.

  7. Olaszország/Arezzo: 2015. január 23-25.

  8. Magyarország/Diósd: 2015. március 13-15.

  9. Franciaország/Saint Esteve: 2015. május 7-9.

2013. augusztusában az Európai Unió támogatásával újabb kétéves Grundtvig tanulási kapcsolatok projektbe kezdtünk SOL (Singing Omni Level) címmel. A tanulási kapcsolatok program magyarországi koordinátora a Tempus Közalapítvány.
A programban 9 kórus vesz részt hét országból: Anglia, Csehország, Franciaország (2, Görögország, Lengyelország, Olaszország (2) és Magyarország. Magyarországot a Diósdi Szent Gellért Vegyeskar képviseli. A projekt koordinátora a francia Ensemble Vocal Arcanes kórusa Saint Estéve-ből.
A projekt résztvevői közös, angol nyelvű honlapot működtetnek, melynek elérhetősége:
www.sol-grundtvig.com.
A résztvevő kórusok nevét az alábbiakban a workshopok megvalósításának időrendje szerint tüntettük fel.

1. Groupe Vocal Arpege de Bourdeaux (Bordeaux, Franciaország): 2014. február 14-16.
2. The Hepton Singers (Hebden Bridge, Egyesült Királyság): 2014. április 4-6.
3. Stowarzyszenie Form Tworczych Fulltura (Varsó, Lengyelország): 2014. május 8-10.
4. Ceská písen Prachatice (Prachatice, Csehország): 2014. június 13-15.
5. Politistiki Kinisi Lemesou (Limassol, Ciprus): 2014. szeptember 26-28.
6. Gruppo Corale Icat Cittá di Treviglio (Treviglio, Olaszország): 2014. november 21-23.
7. Insieme Vocale Vox Cordis Onlus (Arezzo, Olaszország): 2015. január 23-25.
8. Diósdi Szent Gellért Vegyeskar (Diósd, Magyarország): 2015. március 13-15.
9. Ensemble Vocal Arcanes (Saint Estéve, Franciaország): 2015. május 7-9.

A kétéves program során a a résztvevő kórusok tagjai a programban résztvevő országok mindegyikében zenei tanulási műhely keretében elméleti és gyakorlati képzésben részesülnek, amely magában foglal hangképzést, a közösen összeállított művek betanulását és kölcsönös tapasztalatcserét a zenetanulássa kapcsolatban kialakított módszerekről.
Az egyes országokban megtartott zenei műhelyek mindegyike koncerttel zárul, ahol az előzetesen közösen összeállított műveken kívül a fogadó ország még két művét mutatják be a hazai közönségnek a projektkórust alkotó nemzetközi résztvevők.


PROJEKTINDÍTÓ MEGBESZÉLÉS

Franciaország, Párizs
2013. október 4-6.

Kilenc kórus képviselői dolgozták ki közösen a két éves művészeti programot, egyeztették az egyes országokban megrendezésre kerülő zenei műhelyek időpontját, és megbeszélték az ezzel kapcsolatos művészeti és szervezési teendőket. Megállapodtunk egy közös levelezőlista és a korábbi projektben bevált közös honlap létrehozásában.
Kórusunkat a művészeti vezetés részéről karnagyunk, Szabó Katalin, a szervezés részéről pedig elnökhelyettesünk Szabó Ilona Valéria, a projekt egyik vezetője képviselte.

A projektindító megbeszélés programja itt olvasható.



ZENEI MŰHELYEK, KONCERTEK
Franciaország, Bordeaux
2014. február 14-16.


A programról:
Az extra mű a franciáktól valami nagyon új volt, a koruséneklés nagyon új irányzata (lesz); az író ott volt velünk mikor tanultuk a darabot és segített; valamint a templomban is ott volt és még javítgatott a koncepción. Mikor elkezdtük tanulni, nagyon szkeptikusan állt hozzá mindenki, mert ez nem a klasszikus zenélés/éneklés; inkább a hangulatok megteremtése és kifejezése. A végére mindneki elkapta a fonalat és nagyon szuper lett, konkrétan éteri, mennyei hang alakult ki abból a kavalkádból ahonnan indultunk és sikerült megvalósítani a szerző koncepcióját. /Szamosi Dorottya résztvevő beszámolójából/
A projektkórus énekeseit Jacques Charpentier karvezető készítette fel a koncertre.

A Bordeauxban rendezett workshop programja itt olvasható.





Egyesült Királyság, Hebden Bridge
2014. április 4-6.


A programról:
angol barátaink nagy szeretettel fogadtak bennünket. Körültekintő és figyelmes részletességgel szervezték meg a repülőtéri fogadtatástól kezdve a szállásig és étkezésekig az összes szakmai programon kívüli közös időtöltésünket.
Fantasztikusan finom, a kórustagok által készített süteményekkel kínáltak bennünket a kávészünetekben, városnéző programot szerveztek számunkra, megismertették velünk kisvárosuk közösségének életét, a város történelmi hagyományait, ami a mai helyi közösség kialakulására is kihatással volt.
A szakmai program - workshop és koncert - érdekességét fokozta, hogy a kortárs zeneszerző, Alison West, aktívan részt vett a próbáinkon, mesélt az általa komponált zenemű helyi vonatkozásáról, az örvénylő, kavargó vízről áradások idején, amit a próbaterem ablakából kitekintve, a kis kőhíd alatt, ezúttal szelíden, békésen folydogáló állapotában mi is láthattunk.
A koncertet követő búcsúvacsora után fergeteges táncház zenéjére ropták a résztvevők a táncot. /Szabó Valéria résztvevő beszámolójából/
A SOL projektkórus énekeseit David Bartlett készítette fel az eseményt záró vasárnapi koncertre.

A Hebden Bridge-ben rendezett workshop programja itt olvasható.












Lengyelország, Varsó
2014. május 8-10.

A Varsóban rendezett workshop programja itt olvasható.


A programról:
A háromnapos zenei műhely helyszíne a Varsó fő utcáján található Lengyel Tudományos Akadémia (Sztacik Palota) impozáns épülete volt. A programot ezúttal a szokásos péntek-szombat-vasárnap helyett csütörtök-péntek-szombat napokra tervezte a lengyel partner, így május 9-e, a záró koncert napja az Európa Napja ünnepségre esett, amikor hagyományosan megrendezik Varsóban a Schumann parádét. Ez a résztvevők számára külön érdekességet jelentett, akik kiemelték a karvezető, Daniel Synowiec színvonalas munkáját és a kiváló hangképzési gyakorlatokat.
A koncert helyszíne rendhagyó volt, a Rolniczey Központi Könyvtár erkélyén rendezték meg, a városban folyó ünnepi hangulatban.
A találkozó baráti hangulatban zajlott, két magyar férfi énekesünk képviselte kórusunkat.





Csehország, Prachatice
2014. június 13-15.

A programról:
Prachatice Dél-Csehország egyik legszebb kisvárosa. Gyönyörűen felújított, festett épületekkel teli történelmi városnegyede már az érkezéskor mindannyiunkat megfogott.
A Gimnázium patinás épületében találkoztunk először a résztvevő kórusok küldötteivel, itt zajlottak a próbák. Nagy öröm volt a régi ismerősökkel újra találkozni, illetve az új kórusok tagjaival megismerkedni. Most is felkészülten érkeztek az énekesek, de jól jött a ciprusi karvezető „rásegítése” a görög mű csiszolásánál. Megismerkedtünk a cseh különmű szerzőjével, Frantisek Jancikkal az egyik próba keretében.
A szervező kórustagok vezetésével megismerhettük a város épületeit és történelmét, az Önkormányzat dísztermében pedig a Polgármester fogadta a nemzetközi kórust.
Vasárnap délután a Nemzetház nevet viselő kultúrházban meghallgattuk a prachaticei kórus előadását, majd közösen léptünk a közönség elé a hét projekt alap zenemű és a zongorakísérettel előadott cseh darab előadásával. A nézők nagy tetszéssel fogadták a műsort.
A záróvacsorán kamarakórus előadással és népzenével szórakoztattak minket a szervezők, majd az este közös énekléssel zárult.
Ismét fájó szívvel váltunk el a többi kórustagtól, bízva a diósdi viszontlátásban. /Pálné Onódi Judit beszámolója/
A SOL projektkórus énekeseit Václav Kraus karvezető készítette fel a vasárnapi koncertre.





Ciprus, Limassol
2014. szeptember 26-28.

A koncert programja itt olvasható.

A programról:
Az egyik legnépszerűbb helyszín volt a magyar résztvevők körében az angliai szakmai programon kívül.
A szervezés mind az előkészítés, mind a program folyamán körültekintő, figyelmes volt. A tengerparti szállodát, a próbák helyszínét, a templomot, ahol a záró koncertünket tartottuk, úgy választották meg, hogy gyalog elérhetőek legyenek, egymástól kis távolságban. Bár a workshop szeptember végére esett, a tenger vize kellemesen meleg volt, így fürdőzéssel fel tudtunk frissülni kevés szabadidőnkben. Erre szükségünk is volt, mert a próbák feszes tempóban zajlottak és a szakmai programok sűrűek voltak. Vendéglátóink egy közeli világhírű régészeti helyszínre, a Curium ókori amfiteátrumhoz is szerveztek nekünk buszos kirándulást.


A próbák hatékonyak és érdekesek voltak. Meglepetésünkre nemcsak Angelina Nicolaidou, a ciprusi Epilogi kórus karvezetője beszélt tökéletes debreceni kiejtéssel magyarul, hanem az egyik, a ciprusi kórusban éneklő szervező is. A karvezető zenei szempontjából magyarnak vallotta magát, aki Kodály és Bartók hagyományán 'nevelkedett', mivel zenei tanulmányait hazánkban végezte. Vezetési stílusa temperamentumos volt, újszerű kezdeményezéseket vezetett be a próbán, néha nem szólamonként, hanem teljesen elvegyülve énekeltünk, máskor mozgással, tánccal és tapssal kísértük az éneklést.
A koncerten ezúttal is két kórus lépett fel. A ciprusi fogadó partner kórusa és a SOL projektkórus. A templom ahol énekeltünk zsúfolásig megtelt nézőkkel.




Olaszország/Treviglio:
2014. november 21-23.

A programról:
A milánói repülőtérről pénteken vonattal érkeztünk a közelben található Treviglio városába. A vasútállomásra kocsival jöttek értünk a vendéglátó kórustól és egyből a próbára mentünk. Az olasz kórus karvezetője, Gian Luca Sanna a péntek esti és szombat délelőtti próbákat a Cassa Rurale bank impozáns neobarokk auditóriumában tartotta, majd a kórus szokásos próbatermében folytattuk a felkészülést a koncertre.


Az olasz kórus hozzájárulása a közös repertoárhoz a Jesu Dolce c. kórusmű mellett Giuseppe (Bepi) De Marzi kortárs zeneszerző Signore delle cime c. kompozíciója volt. A Signore delle cime, magyarul a Hegycsúcsok ura, népszerű olasz dal, egy ima, amelyet a szerző barátjára emlékezve komponált, aki hegymászás közben vesztette életét.


Az olasz karvezető nagyon kötetlen hangulatot teremtett és ehhez az ICat kórustagjai is hozzájárultak, akik a szünetben felszabadultan énekelték a népszerű olasz slágereket, mint például a 'Volare' című dalt, és a külföldi résztvevők is bekapcsolódtak a spontán éneklésbe.


A szombat délelőtti próba után a városházán a tanácskozó teremben köszöntötték a projektkórus résztvevőit, majd állófogadáson vettünk részt. Jelen volt a SOL projekt logójának tervezője is, az ICat egyik kórustagjának grafikus lánya. Több logó tervezet közül az ő munkája kapta a legtöbb szavazatot a Facebook-on, ami az olasz kórustagok rendkívül aktív részvételének is köszönhető volt.
A helyi újság beszámolt a SOL projekt programjáról.

Szabadidőnkben az ICat kórustagjai elkísértek bennünket a Szent Márton bazilikába, ahol megtekinthettük a város leghíresebb nevezetességét, Bernardo Zenale és Bernardino Butinone alkotását (Il Polittico di San Martino), amelyet a 15. századi lombard építészet remekművének tartjanak.


A zenei műhelyet záró koncertet a közeli kisváros, Caravaggio rendkívül impozáns templomában tartottuk, amelynek óriási terében a máshol templombelsőket megtöltő nagy létszámú projekt kórusunk kicsinek tűnt. A város Caravaggio születési helye, és nevét is a reneszánsz festő után kapta. A bazilika egy gyógyító erejű szent forrás köré épült, amely a középkortól népszerű zarándokhely. A koncerten először az olasz kórus, ezt követően pedig a SOL projekt kórusa lépett fel.
Élményekkel gazdagon tértünk haza, magunkkal hoztuk a város középkori hangulatát, az édes olasz zene dallamát és a vendéglátók szeretetét.


Olaszország/Arezzo:
2015. január 23-25.

A koncert programja itt olvasható.

A programról:
A projekttalálkozó helyszíne a Firenze közelében található Arezzo városáa volt. A középkori hangulatot árasztó és páratlan műkincsekkel büszkélkedő Arezzo virágzó ékszeriparának köszönhetően Toscana egyik leggazdagabb városa. Ebben a városban született Petrarca, azonban a város neve a muzsikát kedvelők fülében is ismerősen cseng: a város szülötte Guido Monaco itáliai szerzetes is, az arezzói Guidó (Guido d'Arezzo), aki 1000 körül megalkotta a szolmizációs rendszer legkorábbi változatát.
Ebben a környezetben került sor a háromnapos rendezvénysorozatra, amely ezúttal is péntektől vasárnapig tartott, és a vasárnapi záró koncertre a zenei műhelyen készültünk fel a repertoárból.


Az olasz alapművet, Bruno Bettinelli (1913-2004) O Jesu Dolce című művét két további olasz kórusdarab egészítette ki, Pietro Clausetti (1904-1963) zeneszerzőtől: a L'ombra dei boschi d'Aser és a Saltavan Ninfe.


A műveket Lorenzo Donati karvezető tanította be, aki az általa komponált Orient Express című művel járult hozzá a sol projekthez. A darabot a koncert első részében fellépő vendéglátó kórus, az Insieme Vocale Vox Cordis adta elő.

A zenedarab utazásra invitálja a hallgatóságot, és Londonból, Párizson, Velencén, Bécsen és Budapesten át Konstantinápolyba vezet bennünket. A második részben a sol projekt kórusa lépett fel. A koncert helyszíne az arezzói San Bernardo templom volt.


A Vox Cordis nagyon színvonalas tájékoztató anyagokat készített és az eseménynek nagy média visszhangja volt a helyi sajtóban, ahol több megjelent a projektkórus ottani tevékenységéről. A polgármester a városházán, a tanácskozó teremben köszöntötte a sol kórus résztvevőit. Kiemelte, hogy a város életében ez az első támogatás, amelyet az Európai Uniótól igénybe vettek. Ezt követően végigvezették a csoportot a középkori Palazzo della Fraternitá dei Laici műkincsektől gazdag termein.


Megcsodáltuk még a quattrocento kiemelkedő műalkotását, a Pietro della Francesca freskó-ciklust, amely a San Francesco-templomban található. A freskósorozat az Igaz Kereszt feltalálásának legendáját ábrázolja.


A fogadó kórus tagjai nagy vendégszeretettel fogadtak bennünket, hosszú asztalokon szolgálták fel nekünk az általuk készített pizzákat és süteményeket.

Magyarország/Diósd:
2015. március 13-15.

A külföldi résztvevők számára egy nyolcoldalas angol nyelvű brossúrát készítettünk.
A borító
A programról
A résztvevők listája fotókkal
A hátlap


A helyi sajtóban megjelent cikk a SOL projekt nemzetközi kórusrendezvényről:
Diósdhéjban: 2015. április

Pénteken este a külföldi résztvevők fogadása után megkezdődtek a próbák. A szakmai műhelyen a vasárnapi koncertre Szabó Katalin, a Diósdi Szent Gellért Vegyeskar karvezetője készítette fel a nemzetközi és hazai énekesekből álló SOL projektkórus tagjait. A hangképzést Pál Zsolt korrepetitor vezette. A próbák részben Budapesten,részben Diósdon zajlottak le.


SZOMBAT DÉLUTÁN: városnézés, amelyre három opciót ajánlottunk a kórustagok mint idegenvezetők kíséretével:
- séta a Várnegyedben,
- városnézés a Városligetben,
- kirándulás a Gellért-hegyre, a Gellért-kápolna megtekintése.

VASÁRNAP:


A teljes napot Diósdon töltöttük, és az alábbi programokat szerveztük a résztvevőknek:

- délelőtt próba a város új, EUs támogatásból épült óvodájának aulájában
- ebéd előtt látogatás a falu Tájházába, ahol Diósd polgármestere köszöntötte a résztvevőket
- ezt követően ebéd a tájházban, majd
- rövid séta a város központjában, ahol a magyar kórustagok megmutatták a kisváros nevezetességeit
- koncert 16 órakor az óvoda aulájában, ahol a a koncert előtt Diósd polgármestere köszöntötte a résztvevőket.


Elsőként a SOL projekt kórus lépett fel. A magyar repertoár alapműve Tóth Péter kortárs zeneszerző Dormi Jesu c. műve volt, ehhez választottuk még Tóth Péter másik, Nunc Dimittis c. művét, amelyet a zeneszerző kifejezetten a sol workshopra, a Diósdi Szent Gellért Vegyeskar számára komponált. Ezen kívül Kodály Zoltán Esti dal c. kórusműve szerepelt még a projektkórus repertoárján. Az utóbbi választás különösen nagy népszerűségnek örvendett, mivel ezt a művet sok külföldi kórus ismerte már, vagy szerepelt a repertoárjukban.

A koncert második felében saját kórusunk lépett fel. Karvezetőnk, Szabó Katalin körültekintően úgy állította össze a repertoárt, hogy abban több mű is szerepeljen az előző Sing-song projektünk repertoárjából, így a külföldi énekesek közül sokan beálltak énekelni a második részben a magyar résztvevőkkel.

A koncert március 15-ére esett, így énekeseink kokárdát viseltek. Ezt a magyar hagyományt ismertettük a résztvevőkkel, és megajándékoztuk őket egy-egy kokárdával, amit legtöbben viseltek is a koncert alatt.


A búcsúvacsorát a budafoki István pincészet éttermében tartottuk. A vacsora előtt a Diósdi Szent Gellért Vegyeskar és a Diósdi Naprózsafa Hagyományőrző Néptáncegyüttes közös műsort mutatott be. Bárdos Lajos Csillagvirág c. kórusművét énekeltük, amit a táncosok az erre az alkalomra koreografált tánccal kísértek. A vacsorát követően került sor a részvételt igazoló oklevelek ünnepélyes átadására.



Franciaország/Saint Esteve:
2015. május 7-9.

A záró projekttalálkozóra Saint Esteve-ben került sor, a SOL projekt koordináló kórusánál. Saint Esteve katalán település, és az Ensemble Vocal Arcanes tagjai büszkén vallják katalánnak magukat.

A háromnapos esemény a csütörtök esti próbával indult. A vasárnapi koncertre Eloise Aymerich, a fogadó katalalán kórus karvezetője készítette fel a SOL projektkórus énekeseit. A külföldi résztvevők száma a legnagyobb, mintegy 70 fő volt, mivel ez volt az utolsó alkalom, hogy a kétéves projekt résztvevői találkozzanak, és a projekt vezetők megbeszéljék a program lezárásával kapcsolatos további teendőket, mint például a záróbeszámoló elkészítését, a kiértékeléseket és a további esetleges kooperációs lehetőségeket. Így a fogadó kórus tagjaival együtt kb. 80 főt tett ki a projektkórus létszáma.


A próbákat Saint Esteve külső területén egy gyerekek nyári táboroztatására is alkalmas létesítményben tartottuk, ahol a projektkórus tagjainak egy része megszállt. A magyar résztvevőket a fogadó kórus tagjai a saját lakásukban, a Saint Esteve közelében található településeken szállásolták el. A kis létszámú, mintegy 10 énekesből álló saint esteve-i fogadó kórus számára nem volt könnyű ilyen nagyszabású program megvalósítása, ennek ellenére nagyon színvonalasan megoldották a feladatokat.


A próbák a zenei műhelyen ismét intenzíven zajlottak. Az alapművek gyakorlásán kívül különös figyelmet fordítottunk az új mű gyakorlására, amelyet Olivier Calmel kortárs zeneszerző kifejezetten a SOL Grundtvig Projektre záró eseményére komponált.. Az ,,Un Seul et meme coeur" című darab szövege részlet a Maurice Bouchor által írt ,,L'Hymne á l'universelle humanité" c. francia szövegből, és különlegessége az volt, hogy minden résztvevő ország nyelvén szerepelt benne szövegbetét, amelyet maguk a kórusok fordítottak le a saját nyelvükre. Ismét a cseh, lengyel és magyar nyelv kiejtése jelentette a legnagyobb kihívást a résztvevőknek.


A koncertre szombaton került sor a közeli Perpignan városában, a Couvent des Minimes középkori kolostorban, amely különböző kulturális rendezvényeknek biztosít helyszínt. Telt házzal, lelkes közönségünk volt.


Ezen az utolsó műhelyen a projektvezetők megbeszélést tartottak, amelyen a francia saint esteve-i koordinátor ismertette az előttünk álló záró beszámoló megírásával kapcsolatos feladatokat, beszéltünk a kiértékelésről és a további együttműködés lehetőségeiről, esetleges új pályázatokról, egyéb helyi, önkormányzati, ill. állami támogatás szerzéséről. Különösen a ciprusi partner volt ebben kezdeményező, akik helyi, önkormányzati támogatásban gondolkodtak. A koncert után záróvacsorára került sor, majd ezt követően közös tánctanulásra, ahol az egyes országok résztvevői motívumokat mutattak be tánckultúrájukból, amelyeket aztán a többi énekessel együtt táncoltunk.